SUSANNA MARJURIN MUISTONÄYTTELY
Valokuvataiteen museo K1:n syksyn käynnistää Susanna Majurin laajin koskaan nähty retrospektiivinen näyttely Rakkaus. Majurin rinnalla avautuu Chilen luonnosta ammentavan Cecilia Vicuñan näyttely Songs to the Waters. Molemmat taiteilijat ovat luoneet kuvitteellisia, unenomaisia maisemia ja maailmoja veden ja vesialueiden ympärille maailman eri laidoilla. Näyttely Susanna Majuri: Rakkaus Cecilia Vicuña: Songs to the Waters Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki 10.9.2021-2.1.2022 Huom! Kuvat suurenevat hiirellä klikkaamalla.
Teksti: Pipsa Sinkko-Westerholm
Susanna Majuri: Rakkaus
Susanna Majurin taianomaisten valokuvien keskeisiä elementtejä ovat vesi ja pohjoinen luonto. Niiden ympärille Majuri rakensi fiktiivisiä tarinoita, joiden päähenkilöt usein tuntuivat kuin leijuvan epätodellisessa tilassa tai maisemassa. Retrospektiivinen näyttely kokoaa yhteen valokuvateoksia Majurin koko uran ajalta. Esillä on sekä tunnetuimpia teoksia, että harvoin nähtyjä varhaistöitä.
Majuri rakensi valokuvia ihailemiensa ja rakastamiensa asioiden avulla. Majurin kenties tunnetuimmat teokset on toteutettu upottamalla valtava taustakangas uima-altaan pohjalle. Altaan vesi saa taustan ja sen yllä uivan mallin sulautumaan yhteen ja luo teokseen ennalta arvaamattomia ja hallitsemattomia muotoja ja kuvioita. Tunnetuin Majurin allasteoksista lienee PMMP:n Veden varaan -levyn kansi. Majuri oli tarinankertoja, jonka taiteeseen vaikuttivat hänen lempikirjailijansa, kuten Vigdís Grímsdóttir, Monika Fagerholm ja Tove Jansson. Islantiin Majuri rakastui teini-ikäisenä kirjallisuuden ja musiikin kautta, ja Islannin karu luonto toimi monien teosten tapahtumapaikkana. Majuri kertoi myös näkevänsä musiikin kuvina, ja jotkin hänen teoksistaan pohjautuvat PJ Harveyn ja Björkin kappaleisiin. Fiktiivisen valokuvakerronnan kautta Majuri käsitteli omakohtaisia aiheita ja tunteita. Majuri on kertonut fiktion olleen hänelle keino sekä paeta asioita että ratkaista niitä.
Näyttelyn ovat kuratoineet Anna-Kaisa Rastenberger ja Maria Faarinen. “Valokuvaa on opittu katsomaan todellisuutena. Sen historia kytkeytyy erottamattomasti todellisuuden todistamiseen ja tallentamiseen. Siitä syystä juuri valokuvaus on erityisen voimakas väline fiktiivisten maailmoiden rakentamiseen. Susanna Majurin teokset ehdottavat, että todellisuus voisi olla myös jotain muuta kuin mihin olemme tottuneet. Ne houkuttelevat kuvittelemaan vaihtoehtoisia maailmoja”, Valokuvataiteen museon näyttelyintendentti Anna-Kaisa Rastenberger sanoo. Susanna Majuri (1978–2020) oli yksi Suomen merkittävimpiä nykyvalokuvaajia. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa kansainvälisissä näyttelyissä ja hänen teoksiaan on useissa merkittävissä kokoelmissa. Majurille myönnettiin valokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2019. Majuri opiskeli valokuvataiteilijaksi Turun taideakatemiassa ja taiteen maisteriksi Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen linjalla. Hänen teoksiaan on ollut esillä lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissä vuodesta 2005 lähtien. Susanna Majurin ensimmäinen laaja yksityisnäyttely Suomen valokuvataiteen museossa vuonna 2010 oli yleisömenestys. Majuri kuoli äkillisesti keväällä 2020.
Cecilia Vicuña: Songs to the Waters
Cecilia Vicuñan käsitteellisessä ja feministisessä taiteellisessa työskentelyssä runous ja poliittinen vastarinta limittyvät toisiinsa erottamattomasti. Nyt avautuva näyttely tuo Vicuñan teoksia ensi kertaa esille Suomessa.
Näyttelyssä nähdään Vicuñan dokumentaarinen elokuva Kon Kon (2010), joka tuo esiin yhteiskunnallista kritiikkiä vesistöjen yksityistämisen, luonnonvarojen tuhoamisen, kuin myös nykyihmisen luontosuhteen katkeamisen osalta. Chilessä luonnonvesistöt on yksityistetty, ja tällä on ollut vakavia seurauksia sekä alkuperäiskansoille että jokilaaksojen ympäristölle. Kon Kon on runo Vicuñalle rakkaan joen katoamisesta, jonka ohella alueelta on kadonnut myös alkuperäiskansojen kulttuuri ja tavat. Veden kiertokulku jäätiköstä jokeen, valtamereen ja pilviin katkeaa, kun kaupalliset yritykset pumppaavat veden käyttöönsä korkealla vuoristossa ennen kuin se tavoittaa jokilaaksoissa asuvat alkuperäisväestöt. Joet kuivuvat, tai yritykset palauttavat niihin saastunutta vettä, tuhoten jokilaaksojen kasvistoa, eliöitä ja kulttuuria edelleen. Näyttelyn on kuratoinut Elina Suoyrjö. Cecilia Vicuña (s.1948) on kansainvälisesti palkittu chileläinen kuvataiteilija, runoilija ja aktivisti. Pitkäjänteinen työskentely ekologisten kysymysten, ihmisoikeuksien ja yhteiskunnallisten epäoikeudenmukaisuuksien parissa on ollut osa Vicuñan työskentelyä 1960-luvulta lähtien. Vicuña lähti Santiagosta Lontooseen maanpakoon Chilen vallankaappauksen jälkeen vuonna 1973, ja muutti New Yorkiin vuonna 1980.
——————————————————————-
SUOMEN VALOKUVATAITEEN MUSEO K1 AVAUTUI
Avajaisnäyttelyissä ikonisia kuvia ja omaehtoisia naisia
Teksti: Pipsa Sinkko-Westerholm
Suomen valokuvataiteen museon uusi näyttelytila K1 avasi ovensa elokuussa 2020. Kämp Galleriassa Helsingin Aleksanterinkadulla sijaitsevan tilan avajaisnäyttelyissä nähdään valokuvia kahdelta eri aikakaudelta. Kanadalaisen Douglas Kirklandin ikoniset kuvat Marilyn Monroesta ja Coco Chanelista sijoittuvat 1960 -luvulle ja helsinkiläisen mediataiteilijan Liisa Vääriskosken Munalissu-kuvat sijoittuvat nykyaikaiseen internetkulttuuriin.
Douglas Kirkland: Coco Chanel & Ilta Marilynin kanssa
Douglas Kirklandin (s. 1934) kuvissa esiintyy kaksi ikonista naista, jotka loivat vahvaa imagoaan valokuvien kautta. Tarinalliset kuvasarjat päästävät katsojat seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka suhde valokuvaajan ja mallin välillä kehittyy, ja miten yhteistyöstä syntyy valokuvia, jotka jäävät elämään.
Kuvat suurenevat klikkaamalla.
Marraskuun 17. päivänä vuonna 1961 hermostunut nuori Douglas Kirkland kohtasi studiossa Hollywoodissa yhden maailman tunnetuimmista elokuvatähdistä. Tehtävänä oli kuvata Marilyn Monroe Look-aikakauslehden 25-vuotisjuhlanumeroon. Kirkland työskenteli pienellä parvekkeella silkkilakanoin varustetun vuoteen yläpuolella, mallinsa sensuellista viehätysvoimasta häkeltyneenä.
Kuvauksia seuranneena päivänä Kirkland kohtasi hyvin toisenlaisen Marilyn Monroen. Tähti kävi tottuneesti ja määrätietoisesti läpi kehitetyt filmit ja saksi paloiksi kuvat, joista ei pitänyt. Oli kuin Marilyn olisi tutkinut luomaansa hahmoa valokuvien kautta, arvioinut millainen siitä oli tullut ja kuinka se voisi tulevaisuudessa kehittyä.
Kahdeksan kuukautta myöhemmin, kesällä 1962 Kirkland lähetettiin Pariisiin kuvaamaan reportaasia Coco Chanelista. 79-vuotias muotiguru ei päästänyt Kirklandia seuraamaan elämäänsä Pariisin muotiviikolla, ennen kuin nuori kuvaaja oli todistanut hänelle taitonsa kuvaamalla kaupungilla muotiluomuksia mallien yllä. Kun luottamus oli saavutettu, Kirkland pääsi taltioimaan rautarouvan ja muotitalon arkea lähietäisyydeltä. Kirkland oli keskellä Coco Chanelin kuvauksia, kun pysäyttävä uutinen saapui: 36-vuotias Norma Jeane Baker, tunnettu ja rakastettu nimellä Marilyn Monroe, oli kuollut. Toista iltaa Marilynin kanssa ei koskaan tullut.
Douglas Kirkland: Coco
Kirklandin kuvasarjat sijoittuvat aikakauteen, jolloin valokuvasta tuli suurilevikkisten uutiskuvalehtien ja mainoskuvan kautta modernin, globaalin kulutuskulttuurin keskeinen edistäjä. Coco Chanel ja Marilyn Monroe ymmärsivät kumpikin valokuvan voiman imagon ja itseilmaisun välineenä. Kuvasarjat esittävät imagon rakentuvana prosessina, joka peilaa kuvaajan ja kuvattavan välistä vuorovaikutusta.
Liisa Vääriskoski: Munalissu
Nykyhetken perspektiiviä näyttelyyn tuo internetkulttuurissa syntynyt Munalissu. Impulsiivinen performanssihahmo on helsinkiläisen mediataiteilija Liisa Vääriskosken (s. 1991) feministinen alter ego ja taideprojekti, jossa toden ja fiktion välinen raja hämärtyy.
Kuinka paljon maailma on muuttunut sitten Marilynin ja Coco Chanelin päivien? Millaisia itseilmaisun välineitä sosiaalinen media on tuonut? Miten naisen roolien mahdollisuudet ovat moninaistuneet?
Munalissun näyttelyssä astutaan kuumimpaan nykyaikaan. Pitkälti Instagramissa toimiva performanssihahmo on yksi mediataiteilijan tavoista toteuttaa itseään ja kommentoida maailmaa sekä visuaalista kulttuuria. Munalissun hahmossa viihde, kaupallisuus sekä poliittiset teemat kietoutuvat yhteen, usein absurdilla tai humoristisella tavalla. Munalissu avaa myös näkökulman Marilynin ja Coco Chanelin itseilmaisun leikkisään ja itseironiseen ulottuvuuteen.
Munalissu kommentoi omalla tavallaan sosiaalisen median vaatimusta olla jatkuvasti läsnä, upea ja kiinnostava. Teoksissaan hän asettuu katseen kohteeksi, mutta on samalla itse teosten toimija. Hän varaa naiselle oikeuden päättää itse omasta kehostaan. Naisen elinvoimaisuuden esittäminen on osa hahmoa: omasta seksuaalienergiasta saa nauttia ilman historian leimaamaa häpeää.
INFO:
Suomen valokuvataiteen museo K1:n avajaisnäyttelyt
20.8.–20.12.2020
K1, Kämp Galleria, Pohjoisesplanadi 33, Helsinki.
ma–su 11–20. Liput 12/6 euroa, Museokortilla ja alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/nayttelyt/tulevat
TIETÄJÄNAISTEN VOIMASSA
Teksti: Erja Tulasalo Kuvataiteilija Manuela Boscon suurikokoiset ja juurevat abstraktit maalaukset ammentavat voimansa Pohjolan naisarkkityypeistä. Sipoon Gumbostrandin Konst & Formissa esillä olleen näyttelyn kymmentä Pohjolan Tietäjänaiset -teossarjan maalausta täydensivät tilan muut elementit: Tuure Kilpeläisen ja Johannes Brotheruksen musiikki, kansanperinteemme pyhät tuoksut kataja ja väinönputki sekä Emma Takon maalauksiin kuratoimat intialaiset raakakristallit.