MUISTOJA

Tällä sivulla tuntuu historian havina. Muistelemme menneitä ja kerromme aikansa tunnetuista näkövammaisista uranuurtajista.

Elna Hannus vuonna 1963.

Elna Hannus vuonna 1963.

ELNA HANNUS
Helsingin sokeainkoulun voimahahmo

Teksti: Teuvo Ruponen

Helsingin sokeainkoulun pitkäaikainen asuntolan johtajatar ja johtaja Elna Amanda Hannus on jättänyt vahvan jäljen monen oppilaspolven elämään ja muistoihin. Hän vaikutti koulussa yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Elna Hannus syntyi Iisalmessa 24. marraskuuta 1895. Ylioppilaaksi hän tuli 1917 Kuopion yhteiskoulusta ja valmistui sairaanhoitajaksi Viipurissa 1921. Kasvattajan ja opettajan ura kuitenkin viehätti enemmän ja niin hän suoritti kansakoulun opettajan tutkinnon Helsingin seminaarikursseilla 1924.

Hannus toimi ensin kansakoulun opettajana Kuopion maalaiskunnassa ja Haukivuoren kunnassa. Sieltä hän siirtyi Helsingin sokeainkouluun ja suoritti sokeain opettajan kelpoisuustutkinnon 1931. Opinnot jatkuivat ja vuonna 1937 Hannus suoritti filosofian kandidaatin tutkinnon Helsingin yliopistossa saaden samana vuonna myös filosofian maisterin arvon.

Elna Hannus toimi aluksi sokeainkoulun apuopettajattaren virassa kunnes siirtyi asuntolanjohtajaksi Märta Ganzaugen jälkeen vuoden 1933 alussa. Tässä tehtävässä hän toimi neljännesvuosisadan kunnes hänet määrättiin koulun johtajan virkaan 1958. Tästä virasta hän jäi eläkkeelle 1963.

Opettajan ja kasvattajan tietojaan Hannus kartutti lukuisilla ulkomaisilla opintomatkoilla. Ne suuntautuivat Pohjoismaihin ja Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin sekä eräisiin keski-Euroopan maihin.

Elna Hannus kuoli tammikuun 27. päivä 1965. Siunaustilaisuus pidettiin hiljaisuudessa Kuopion uuden hautausmaan siunauskappelissa 8. helmikuuta.

Voittopuolisesti Elna Hannus eli Ellu koettiin ankarana, jopa tunteettomana henkilönä. Häntä pelättiin ja vihattiin, mutta mukaan mahtuu runsaasti myös myönteisiä muistoja.

Luonteeltaan vaativaisena ja tarkkana Hannus piti hyvän järjestyksen ja siisteyden asuntolassa ja koulussa. Hänen otteensa työhön oli alusta lähtien vahvaa ja kuri ankaraa. Hän toteutti monia uudistuksia, kuten pistekirjoitusnumerot hyllyihin, joissa säilytettiin hammasmukit ja saippuakotelot. Näin kukin oppilas löysi helposti omansa.

Puhtaus ja siisteys olivat tärkeitä. Näin luotiin perusta hyvälle pukeutumiskäytännölle. Huolellisesta opetuksesta kiitos kuului ensi sijassa johtajatar Elna Hannukselle ja asuntolanhoitajille.

SOTAVUODET

Sodan uhka tuntui koulussa heti syksyllä 1939. Huoli ja vastuu painoi asuntolan johtajattaren mieltä yötä päivää. Martta Jalonen, o.s. Heinilä muisti hyvin Aleksis Kiven päivän. ”Kun päästiin syömästä, johtajatar Hannus määräsi tuomaan koulun vintistä tuoleja ja mitä muuta olikaan ”ja me likat pyyhittiin niistä sitten tomuja ja mihin ne sitte vietiinkään. Kai sinne tuotiin jotain hiekkasäkkejä, että ne suojaisivat pommien tuhoilta.” Pian tämän jälkeen koulun toiminta keskeytyi talvisodan ajaksi.

Jatkosodan aikana sokeainkoulu oli pääosin sotilaiden käytössä. Johtajatar Hannus ja musiikinopettaja Nieminen asuivat koulussa ja tytöt yöpyivät isojen tyttöjen makuusalissa syksyllä 1943 ja talvella 1944. Pojat asuivat ruotsinkielisellä koululla Eläintarhantie 3:ssa. Myös oppitunnit pidettiin siellä.

Kaarina Lähteensuon, o.s. Rasilan mielestä Hannuksessa ilmeni silloin sellainen inhimillinen puoli, kun oli niin usein ilmahälytyksiä. ”Me ei monena yönä riisuttukaan. Oltiin peiton alla puolipukeissa. Äkkiä saatiin vaatteet päälle. Hannus sano, että älkää riisuko. On kova kuutamo taas. Koittakaa nyt siunata ittenne peiton alle.

Silloin 1944 helmikuussa se kolmas pommitus, jossa me oltiin, se oli todella kova. Me oltiin siellä alhaalla huoneessa. Rupes se ujellus kuulumaan ja ties, että hetken päästä räjähtää. Jännitettiin, että kuinka lähelle se tulee. Se tuli siihen Toisen linjan puolelle naapuritalon pihaan. Se oli palopommi. Kaikki ikkunat särky.”

Martta Jalonenkin muisteli samaisia helmikuun pommituksia. ”Hannus oli sanonut, että nyt myö nukutaan vaatteet päällä. Myö ei riisuta muuta kun leninki ja kengät. Siellä on niin kirkas yö, että voi tulla pommitus. Ja yhden aikaan yöllä sireenit soivat taas. Äkkiä päälle ja pommisuojaan ja niin alkoi kauhea pommitus.

Hannus oli päättänyt, että tyttöjen sängyt siirretäänkin varmuuden vuoksi alakertaan, poikien puolelle henkilökunnan huoneisiin. Henkilökunta majaili silloin ruotsalaisella koululla.”

Pommituksen jälkeisenä torstaina, 10. helmikuuta sanottiin, että lähdetään kotiin. Marttakin lähti perjantaina erään toisen tytön kanssa. ”Hannus lähti Meitä saattamaan ja lupasi tulla minun kotiin. Minä aattelin, että voi kurja. Meillä oltiin vähän tuohon kommunismiin meneviä ja aattelin, että mitähän Hannus sanoo, kun tiesin sen mielipiteet.

Oli täysi juna, kun Helsingistä oli menijöitä. Hannuksella oli termospullossa semmosta kahvia, missä oli voita seassa. Kun ei ollu kermaa, niin se pisti voita sekaan. Huh, kun se oli kauheeta, kun se sitten tarjos sitä.

Haapamäellä Hannus sanokin sitten, että ossaisittekohan työ kahestaan mennä loppumatkan sinne Asuntaan, jos hän pääsis jossain tavarajunan päällä Köyliöön, kun sillä oli siellä sukulaisia. No me sanottiin, että kyllä me pärjätään. Alunperin Oli tarkoitus, että mennään kaikki sinne meille Asuntaan. Tämä Jyväskylään menijäkin poikkeais. Äiti oli jo ollu hädissään, kun kuuli, että kuolleita ja haavoittuneita oli pommitusten jäljiltä.

Hevosella oltiin meitä vastassa, kun mä olin sanonu, että johtajatar tulee meitä saattamaan. En tiedä, mistä se äiti oli niin komiat ruuatkin saanu. Siellä oli ihan juhlaruuat, sota-aikana.”

Loppulukukaudesta koulua käytiin Kolkon taipaleen maamieskoulussa. Sinne siirryttiin Martan muistaman mukaan 24. huhtikuuta 1944. Mukaan tuli vain osa oppilaista. Hoitajana siellä oli neiti Nurmi ja pojilla oli neiti Koski. Molemmat olivat johtajattaren tuttavia. Hannus ei tullut mukaan. Hän hoiti veljensä poikaa, joka oli haavoittunut vakavasti. Opettaja neiti Lundmark hoiti johtajattaren virkaa Hannuksen poissa ollessa.

JOKA KURITTA KASVAA

Rangaistusten kirjo Helsingin sokeainkoulussa oli laaja. Siihen kuuluivat seisottaminen tunnilla, seisominen johtajattaren oven suussa, sängyn siirtäminen käytävään, käytöksenalennus ja rangaistusloma. Käytösnumeron lisäksi todistuksissa oli myös numerot järjestyksestä tunneilla ja vapaa-aikana. Myös näitä numeroita käytettiin rangaistuskeinona.

”Johtajatar Hannus sanoi aina, että Kahvitta, kahvitta”, muistelivat Aimo ja Martta Jalonen. ”Se oli hänen rangaistustapansa, joka tarkoitti, että sunnuntaisin tarjottu kahvi jäi saamatta, jos oli syyllistynyt johonkin rikkomukseen.”

Kerran eräs poika antoi Martalle karamellia johtajattaren laskentotunnilla ja sanoi, että älä syö sitä tunnilla. ”No enhän minä malttanu. Minähän pistin sen suuhuni ja Hannus kysy, mitäs se Martta siellä syö? Sehän tuli selville, että mulla on karamellia, mutta se ei tullu selville, keneltä minä sen sain.”

Tupakan poltto oli koulussa ankarasti kiellettyä. Aika ajoin osa pojista kärähti tästä puuhasta. Hannus saattoi tulla ja kohottaa paidankaulusta nuuskaisten, oliko tupakan hajua. Kiinni jäämisestä seurasi käytöksen alennus ja pahimmassa tapauksessa rangaistusloma.

Myös kiroilu ja tuhmien lorujen hokeminen oli kiellettyä, samoin kiljun teko. Kiinni jäämisestä saattoi seurata jopa käytöksen alennus.

Annikki Peltonen päätti eräänä aamuna laittaa päiväpeiton sänkynsä päälle, vaikka ohje oli, ettei laiteta. Hoitajalla oli paljon tekemistä vähemmän omatoimisten kanssa ja Annikki halusi näin helpottaa hänen työtään. Yllätys seurasi seuraavana päivänä johtajattaren tunnin alkaessa. ”Tullessaan luokkaan hän antoi kaikille muille luvan istuutua, mutta minulle tuli määräys jäädä seisomaan syytä kertomatta vain kehottaen minua miettimään itse tekemisiäni. Ilmeestäni taisi näkyä hämmästys ja jonkin ajan kuluttua johtajatar tiedusteli, tiedänkö jo syyn seisottamiseeni. En tiennyt ja niin seisoin oppitunnin loppuun. Lopulta sain kuulla syyn, omavaltainen menettelyni laittaessani päiväpeiton. Koin kärsineeni epäoikeudenmukaisuutta. Kerroin oman näkemykseni asiasta hoitajan suureen työmäärään vedoten ja myös, että kykenin hoitamaan tehtävän ongelmitta. Yrityksistäni huolimatta en saanut johtajattaren hyväksyntää, vaan moitteettodella harkitsemattomasta käytöksestä. Järjen käyttö oli mielestäni tipotiessään, mutta siinäkin arjessa oli yritettävä elää.”

Hannus sanoi monesti toimintatapansa oikeellisuutta vakuuttaen: ”Kahtokees kuulkee, se on sillä lailla, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.”

”Sanasta miestä, sarvesta härkää” oli toinen Hannuksen mielilauseista hänen ojentaessaan oppilaita sanansäilällä.

OPETTAJANA

Asuntolan johtajattaren tehtävän lisäksi virkaan kuului myös jonkin verran opetusta. Hannus opetti ainakin laskentoa ja historiaa. Martta Jalonen muisteli, että ”ne olivat semmosia poikkeustunteja, kun Hannus piti meille laskentoa. Joskus sanottiin, että mennään kävelemään. Ja mentiin sitten ankkalammikolle. Siellä oli joku äiti lapsen kanssa, kulki siellä ja sano, että kun ihan lasten niskaan tullaan. Meillä ollaan näkemättömiä, sano Hannus ja rupes itkemään ja me lähdettiin pois ja se jäi pyytelemään anteeksi.”

Annikki Peltonen kertoo kirjassaan Elna Hannuksen käyttämästä menetelmästä lukujen havainnollistamisessa. ”Ensimmäisellä luokalla alkusyksyllä menimme laskentotunnilla pihalle, jossa oli paljon lehtipuita. Tehtäväksi saimme kerätä maasta pudonneita lehtiä ja kukin oppilas vuorollaan kertoi, montako lehteä oli löytänyt. Varmuuden vuoksi oppilas laski johtajattaren käteen ne yksitellen. Näin pienen toiminnan kautta selvisi, miten pitkälle oppilas osaa luetella lukuja. Toisinaan lehtien asemasta kerättiin pieniä kiviä.

Luokkahuoneessa lukuja havainnollistettiin muovailuvahasta tekemillämme palloilla. Toisinaan saimme itse määrätä, montako palloa teemme. Toisinaan taas opettaja pyysi tietyn määrän ja kävi tarkistamassa suorituksen. Näin syntyi hyvä perusta päässälaskutaidolle.

Myös helmitaulua käytettiin. Ensiluokalla avuksi otettiin kaksirivinen helmitaulu, jossa oli kymmenen helmeä kummassakin rivissä. Osa helmistä peitettiin pyyheliinalla ja kukin oppilas vuorollaan kävi laskemassa peittämättömät helmet ja laski mielessään piilossa olevat helmet. Tulos kuiskattiin opettajan korvaan. Oikein vastannut sai mennä paikalleen, mutta jos vastauksessa oli korjattavaa, niin oppilas sai palata paikalleen ratkaisemaan tehtävää. Myös sadan helmen taulua käytettiin samalla menetelmällä. Hannus korosti, että jos päässälaskun osaatte, niin hyvin maailmassa pärjäätte.

Jos laskentoväsymys iski, niin johtajattarella oli iloinen välipala, kertotaulun nopeuskilpailu. Yksi oppilas kysyi, paljonko on 8 kertaa 4 ja kuoro huusi 32. Peli vaikeutui ja ensimmäinen yksin oikein vastannut sai
istuutua. Peli jatkui kunnes kaikilla oli tuoli alla. Johtajatar piti kertotaulun osaamista tärkeänä. ”Vaikka unesta herätän ja kysyn, paljonko on 7 kertaa 8, niin heti osaisitte vastata.” Laskentoväsymystä torjuttiin myös tekemällä käytävälenkki tai pari.”

JOHTAJANA JA TAUSTAVAIKUTTAJANA

Poikien voimistelun opettajana 1930-luvulla oli Aarne Pesola, vanha kapteeni. Aimo Jalosen viimeisenä kouluvuonna 1939 Pesola oli unohtanut eräänä lauantaina järjestää sijaista. ”Hirvosen Arvo oli sanonut sitten, kun Hannus tuli sinne pukuhuoneeseen, että ei sinne tunnille ole kiirettä, ei sinne opettajaakaan tule. Asia tuli näin vahingossa ilmi. Hannushan meni puhumaan asiasta johtajalle. Johtaja tuli pitämään meille voimistelutunnin ja seuraavana lauantaina Pesola hommaskin sijaisen, jonkun sieltä valkosesta kaartista. Vääpeli Aho se tais olla nimeltään. Pesola meinas kostaa meille sen, että asia tuli ilmi, seisottaa meitä ulkona rivissä, mutta mehän ei seisottu, me mentiin omille teillemme.”

Hannuksen määräävää asemaa kuvaa myös seuraava esimerkki. Tyttöjen voimistelunopettaja Meri Arekki sai lukujärjestykseensä myös pikkupoikien voimistelutunnit, koska Elna Hannus niin halusi. Hän järjesti voimistelutunnit niille opettajille, joiden hän tahtoi voimistelua ohjaavan. Poikien voimistelunopettaja Reino Riksberg ei löytänyt yhteistä säveltä Hannuksen kanssa.

Hannuksen tehtäviin kuului sekä asuntolan johtajattarena että koulun johtajana myös henkilöstön palkkaaminen. Kun hän tiedusteli Linda Turuselta halua tulla kouluun hoitajaksi, selvisi, ettei hakijalla ollut minkäänlaista lastenhoitajakoulutusta. Hannus tokaisi: ”No kun kerran osaatte hoitaa vasikoita, niin kyllä te osaatte hoitaa lapsiakin.” Karjakon papereilla Linda Turunen aloitti työnsä, jota jatkoi 13 vuotta pidettynä ja hyvänä hoitajana.

KIELLETTY HEDELMÄ

Tyttöjen ja poikien välinen kanssakäyminen oli Hannuksen mielestä kielletty hedelmä. Välirauhan syksynä oli Martta Jalosen muistaman mukaan ollut ”kauhea kyttääminen, kun koulussa rehotti kirjeenvaihto poikien ja tyttöjen välillä. Jotkut joutuivat kiinni siitä. Oikein pelotti, että koska ketäkin kutsutaan opettajahuoneeseen taikka johtajattaren puheille.”

Sodan jälkeen tilanne hieman väljeni ja siitähän seurasi erimielisyyttä. Kolkontaipaleella keväällä 1944 kuri hieman höltyi. Tytöt ja pojat keinuivat lautakeinussa. Eero Häkkinenkin, joka silloin oli opettajana Helsingin koulussa, tuli siihen mukaan. Hannus kuuli tästä ja sano, että sehän on ollu aivan kauheeta, oleminen siellä. Te olitte kuin porsaat elopellossa.

Kaarina Lähteensuo muisteli, että piirileikissä ei tyttö ja poika saanut olla vierekkäin. Jos niin sattui, hoitaja tai joku muu aikuinen tuli väliin.

”Hannus hirveästi seurasi sitä, että käykö tytöt ja pojat jossakin kaupungilla, tapaako ne toisiaan. Ja se ei ollu sen kummempaa, kun käveltiin siellä”, muisteli Kaarina Lähteensuo. ”Se oli kyllä hullua, että siitä pidettiin niin kauheasti vahtia. Minä neuvoin tytöille niitä sopivia paikkoja.”

Sodan jälkeen isommat tytöt ja pojat pyrkivät löytämään tapaamiset mahdollistavia ratkaisuja. Tapaamisia sovittiin kaupungilla tai mentiin elokuviin. Annikki Peltonen muistelee, miten kerran pari tyttöä oli sopinut tapaamisesta poikien kanssa ja suunnitelmissa oli myös käynti elokuvissa. Huono onni sattui, kun sinä iltana ei ollutkaan elokuvaa. Suunniteltu oli kuitenkin parasta toteuttaa. Tytöt palasivat koululle ja toinen heistä kertoi hoitajalle elokuvan tapahtumista. Hän kehitteli satuaan toivoen, että se kuulostaisi uskottavalta. Toinen tytöistä kertoi Annikille, ettei elokuvaa sinä iltana ollut. Annikki oli todennut, ettei kannattaisi kertoa elokuvasta. Hoitajahan on saattanut nähdä kuvan.

Hiljentyminen tuli kuten muinakin iltoina ja sitten makuusalin ovi avautui. Johtajatar tuli sisään, sytytti valot ja kysyi, missä tytöt olivat olleet elokuvaa katsomassa. Tytöt vastasivat, Unikassa. Johtajatar kysyi elokuvan nimeä. Lähellä syntiä, vastasivat tytöt. Kuulkaas tytöt, tänä iltana ei ollut elokuvaa. On rukouslauantai. Nyt nukkukaa. Tästä puhutaan maanantaina. Johtajatar sammutti valot ja lähti makuusalista. Siitä alkoivat tyttöjen kauhun hetket.

Yläluokkien oppilaat olivat usein jo lähellä kahtakymmentä. Niinpä seurustelu toisen sukupuolen kanssa kiinnosti kovin. Pojat halusivat yöllä hiippailla tyttöjen puolelle. He kulkivat vintin kautta ja joutuivat kulkemaan Hannuksen asunnon päältä. Se oli jännittävää. Joku henkilökunnasta sai vihiä yöllisestä liikkumisesta ja hoitajat ottivat yövalvonnan. Vuorotellen joku hoitaja valvoi ja sitten sattui, että oli sellainen hoitaja, joka ei kuullut sitä yöliikkumista tarpeeksi, koska oli omassa huoneessaan, ei käytävässä valvomassa. Tämä hoitaja laittoi tyttöjen puolelle rappujen eteen penkin ja siihen sinkkiämpärin. Jos ne pojat tulevat alas niin ne törmäävät siihen ja tulee hirveä meteli. Ämpäri vierii kivirappuja pitkin. No pojathan kävi ja pudotti sen ämpärin ja kiireesti sänkyyn. Kun Hannus tuli makuuhuoneeseen, niin mikään sänky ei ollut tyhjänä ja kaikki nukkuivat sikeästi. Tiesihän Hannus, että joku oli liikkunut. Mutta tekijöitä ei saatu selville.

Hannuksen negatiivista suhtautumista sukupuolten väliseen läheisyyteen kuvaa kaksi Kaarina Lähteensuon kertomaa tapausta.

Keväällä 1938 oli Helsingin sokeainkoulussa pohjoismainen sokeain opettajien konferenssi. Sitä varten harjoiteltiin kansallislauluja ja pukeuduttiin kansallispukuihin. Kaarinalla oli Hämeen puku. Hän tanssi Matti Kälkäjän kanssa eturivissä kansantansseja. Tanskan koulun rehtori halusi aina ohjelman suoritusten välissä, että Kaarina tulee hänen syliinsä. Kaarina sai häneltä suuren suklaarasian. Hannus oli tästä hirveän vihainen. ”Sitä Kaarinaa ei saa viedä sinne rehtorin luokse.” Se oli kauhean kiukkunen siitä, että yhdelle oppilaalle osoitetaan sellaista suosiota. ”Ottaa jopa syllii. Voi kamala.”

Toinen samankaltainen tilanne sattui, kkun koulun tytöt kävivät Markus-sedän luona ja Kaarina sai antaa Markus-sedälle lipun partiojuhlaan. Hannus oli tyttöjä saattamassa. ”Markus-setä oikein lämpimästi otti minut syleilyynsä ja halasi minua oikein kunnolla. Kultaseni, kun en minä ehdi. Tulisin kyllä mielelläni. No taas Hannus motkotti minulle, että sinä et olis saanu mennä niin lähelle. Se oli niin kauhuissaan näistä tilanteista.”

YKSITYISELÄMÄSTÄ

Elna Hannuksen omasta yksityiselämästä ei ole tallentunut kovinkaan paljon tietoa. Asuntolan johtajattaren asunto sijaitsi tyttöjen ja poikien puolten välissä samassa kerroksessa kuin makuusalit. Näin yksityiselämä jäi myös puitteiltaan rajatuksi.

Yleisesti oletettiin, että Hannus suhtautui kylmäkiskoisesti vastakkaiseen sukupuoleen. Hänellä oli kuitenkin miesystävä. Kun Kaarina seurusteli tulevan miehensä Taisto Lähteensuon kanssa ja asui lastentarhan puolella, niin joskus, kun Taisto saatteli häntä koulun rappusille, niin Hannus oli tullut jonkun miehen saattelemana. Kaarina oli nähnyt miehen jo aikaisemmin ja näki sitten monta kertaa. ”Sillä kertaa se ukko ei tullu sisään.”

Hannus ei katsonut oikein hyvällä sitä, että Kaarina asui lastentarhan puolella. ”mutta sen valta ei ulottunu sinne lastentarhaan. ”Hannus antoi kyllä ymmärtää, että se ei oo oekein, että asun siellä.”

Hannuksen äiti asui alkuvuosina koululla tyttärensä kanssa. Martta Jalonen muisteli, että äiti kuoli keväällä 1938 oltuaan muun muassa monta päivää happilaitteessa.

SUHDE PARTIOON

Hannuksen asenne partiotoimintaan koululla oli ilmeisesti hieman ristiriitainen. Kaarina Lähteensuon mukaan Hannus suhtautui kielteisesti partioon. ”Ne villiintyy siellä. Niille ei pidetä kuria.” Se kai siinä oli pahinta. Hannus oli oikeistolainen, mutta huoli kurista oli tärkeimpänä syynä kritiikkiin.”

Kun Kalliotyttöjen lippukunta perustettiin 1934, sille perustettiin ensimmäisessä virallisessa kokouksessa helmikuussa 1935 vanhinten neuvosto. Elna Hannus kutsuttiin sen jäseneksi.
Hänet valittiin myös lippukunnan tilintarkastajaksi. Valinnat uusittiin sitten useana vuonna.

Leevi Ahtola taas muisteli, että ”Kerran keväällä meinattiin, että lähdetään partioretkelle. Me juteltiin sitten Hannukselle, että saadaanko evästä. Hän oli hyvin myötämielinen tämmöselle. Meille laitettiin oikein hyvät eväät mukaan. Sitten me lähdettiin kävelemään Käpylän, Pasilan maastoon.”

Ahtola jatkoi sitten: ”Se sai nolon lopun se meidän partio. Se kävi sillä tavalla, että Hannus kun oli omalla tavallaan semmonen omanlaisensa. Kaikki meni siihen asti erittäin hyvin. Sitten kerran Kokkosen Mikko tuli sanoneeksi, että hän ei enää viitsi siellä käydä. Hän lopettaa. No Hannus sano, että etkä lopeta. No me oltiin niin solidaarisia Mikolle, että se loppuu sitten meiltä kaikilta. Ja siihen se loppu. Me meinattiin, että jos Hannus ei anna myöten siinä, etteikö Mikko saa lopettaa, niin silloin me lähdetään koko jengi.”

RISTIRIITAISTA TOIMINTAA

”Se oli niin ankara. Se ei osannu käsitellä nuoria”, arvioi Kaarina Lähteensuo. ”Hannus ei varmaan missään tilanteessa ottanu syliin ja lohduttanu. Aina, kun vahinkojakin tuli, niin kyllä se rupes huutamaan, että se oli sen syy, jolle tuli tämä vahinko. Mitä sinä menit sillä lailla.”

Hannus ei pitänyt siitä, että Kaarina auttoi toisia tyttöjä. ”Se ei tykänny semmosista, jotka oli oppilaiden suosiossa. Siinä on jotakin väärää. Se ei ole reilua peliä, että jotakin oppilasta suositaan.”

Jotkut opettajatkin teettivät Kaarinalla hommia. Hannus ei pitänyt myöskään siitä. ”Se huomas kuitenkin, että ei kukaan lopeta hänen toivomuksestaan minun juoksutusta ja itsekin se sitten pyysi, että otappas sinä nyt Kaarina ja hoijappa sinä nyt tämä. Sinähän se ossaat ja sinähän sen voit hoitaa. Piäppä nyt huoli näistä. Oli se sitten taas tällanenkin.”

Kaarina Rasila kävi sodan jälkeen hieromakurssin ollessaan vielä valtion koulun oppilaana. Hän oli vasta 17-vuotias. Koulusta anottiin neljälle tytölle pääsyä ammattikouluun ja rehtori Milma Pelkonen sanoi Hannukselle, että Rasila ei pääse, koska on liian nuori. Hannus oli sanonut tähän, että sittenhän ne ei tule ollenkaan. Se on laskettu Kaarinan varaan, että hän kuljettaa ne siellä edestakaisin. Ne toiset kolme tyttöä olivat täysin sokeita eikä keppitekniikkaa vielä silloin opetettu eikä hoitajia ollut, jotka olisivat kuljettaneet. Kaarinan oli pakko ottaa opastustehtävä. ”Mulla oli kyllä liikaa vastuuta siinä”, totesi Kaarina.

KIRJELMÄ KOULUHALLITUKSELLE

Vuonna 1953 Hannus oli ASLA-stipendiaattina Yhdysvalloissa. Tällöin koottiin nimiä kirjelmään, jolla pyrittiin saamaan hänet pois tehtävästään. Hankkeessa oli mukana sekä opettajia että oppilaita.

Oppilaat tekivät oman kirjelmänsä, johon nimiä pyydettiin kolmelta ylimmältä luokalta. Kaikki eivät osanneet kirjoittaa nimikirjoitustaan kynällä, jolloin opettaja Kotkatlahti kehotti kirjoittamaan nimen pisteillä ja hän sitten jäljentäisi nimikirjoitukset.

Seitsemän poikaa kävi sitten kouluhallituksessa jättämässä oppilaiden kirjelmän tarkastaja Oskari Hiekkalalle. Kahdella taksilla mentiin. Puheenvuoron siellä käytti Jouni Peltonen. Tarkastaja kuunteli ja keskusteluakin käytiin.

Jonkin ajan kuluttua Hiekkala saapui koululle. Aamuhartauden jälkeen hän tuli juhlasaliin. Ei tervehtinyt, vaan karjaisi ”Ylös”! Sitä seurasi ankara saarna.

Hannus sai sitten vihiä asiasta ja selvitti, ketkä olivat kirjoittaneet nimensä kirjelmään. Jossain vaiheessa hän kertoi nähneensä unen, jossa suuri joukko hiiriä oli rynnännyt hänen asuntoonsa. ”Niitä tul ja tul ja tul, mutta ei ne minulle mitään mahtaneet”, kertoi Hannus. Ilmeisesti hän näin halusi ilmaista, etteivät kirjelmän allekirjoittajat tai muutkaan mahtaneet hänelle mitään.

Mielenkiintoinen yhteys Hannuksen ja Hiekkalan välillä paljastui tätä juttua tehdessäni. Vuonna 1928 Kansakoululehdessä oli tieto, että Elna Hannus oli saanut 1800 markan apurahan kansakoulun opettajien yliopistollisiin jatko-opintoihin. Samassa listassa oli myös Oskari Hiekkala, josta myöhemmin tuli aistivialliskoulujen tarkastaja. He olivat todennäköisesti vanhoja tuttuja.

Ehkä tapaus kuitenkin vaikutti jotain. Amerikan matkan jälkeen Hannuksen käytös ainakin muutamien oppilaiden muistaman mukaan muuttui. pojat olivat todenneet, että Ellu on tullu vanhaksi ja hentomieliseksi. Sanonta oli Rabbe Feldtin keksimä, arvelee Aarno Kari Kantele.

 

 

Elma Hannus ohjaamassa kukkien luovutusta Helen Kellerille, joka oli vierailulla Suomessa 1957.

Johtajatar Elna Hannus ohjaamassa kukkien luovutusta Helen Kellerille. Kuvassa myös Kellerin tulkki. Kuva on vuodelta 1957. 

POLIITTISIA JÄNNITTEITÄ

Hannukseen liitettiin myös voimakas oikeistolaisuus, jopa kiihkeä sellainen. Leevi Ahtola on kertonut esimerkin. ”Alemmalla luokalla oli oppilas, jonka isä oli ollu punasten puolella. Kerran Hannus haukku sitä suoraan. Silloin se oppilas oli jo isompi. Kaveri sano, että hän lähtee. Hän ei kuuntele ja lähti kotiin. Syynä oli tuo haukkuminen. Kyllä se oli sellanen, että jos se tiesi kotitaustasta, niin kyllä se huomautteli.”

Sokeainkoulu oli vielä 1930-luvun alkuvuosina kaksikielinen. Ruotsalainen osasto oli samassa rakennuksessa kunnes siirtyi Eläintarhantielle. Ahtolan mukaan toinen Hannusta rassannut juttu oli tämä ruotsalaisuus ja suomalaisuus. ”Hannus ja nämä ruotsalaiset opettajat olivat aika huonoissa väleissä. Sitten tämä Veikkola, yksi näistä ruotsalaisista opettajista sai järjestettyä oman koulun siihen Eläintarhantie kolmeen.

Hannukselle oli hirveän kova paikka se, että me oltiin hyviä kavereita niiden ruotsinkielisten poikien kanssa. Meidän piti päästä sinne koululle käymään eikä Hannus oikein kehdannu kieltääkään sitä. Siellä oli paljon vapaampaa ja mukavampaa. Opettajat sano, että te olette tervetulleita koska vaan.”

TYLYÄ KOHTELUA

Ahtola kertoi myös tapauksen, joka sattui hänen päästyään koulusta. ”Syksyllä 1941 tulin Helsinkiin ja tarvitsin asuntoa. Meillä meni vähän huonoksi välit Hannuksen kanssa. Se oli ensimmäinen yö siinä ja mä menin koululle. Hoitaja oli siellä ja mä sanoin, että saisinkohan olla yhden yön täällä. Hoitaja sano, että ilman muuta. Aamulla Hannus tuli vastaan ja sano, että kenenkäs luvalla olen tänne tullu ja käski lähteä.”

Kevätlukukaudella 1963 urkuja soittavat oppilaat kysyivät Annikki Peltoselta, voisiko hän ottaa heidän kanssaan soittovuoroja ohi virallisen ohjelmiston. ”Suostuin ja olin oppilaiden apuna vapaa-aikanani. Kerran säestäessäni iltahartautta Hannus kurkisti juhlasaliin ja näki minut urkujen ääressä. Hartauden päätyttyä oli vihainen Hannus odottelemassa. Jouduin kertomaan pettyneille oppilaille tilanteen. Virsirinkimme oli ohi.”

Kokemus opetti muutakin. ”Perinteen vaaliminen oli ensilinjan koulumaailmassa niin pyhä asia, ettei ainakaan nuori opettaja olisi saanut tehdä mitään niin harkitsematonta kuin minä tein.”

YLLÄTTÄVIÄ AVAUKSIA

Keväällä 1959 toteutettiin vierailuvaihto Tomtebodan sokeainkoulun ja Suomen sokeainkoulujen kesken. Helsingistä mukaan tuli seitsemäs luokka. Talven ja kevään aikana opiskelimme ruotsia aivan uudella innolla. Suuri uudistus oli myös se, että Hannus käynnisti tanssin opetuksen. Siihen asti tanssiminen oli ollut koulussa kiellettyä. Hannus sanoi, että taito on syytä hankkia, kun lähdemme edustamaan koulua Ruotsiin. Tuosta ajasta alkaen tanssiminen olikin sitten osa illanviettojen ohjelmaa. Se oli todella uutta ja mukavaa.

Pääsin koulusta keväällä 1962. Kevätjuhlan jälkeisenä päivänä ennen kotimatkalle lähtöä johtaja Hannus kutsui minut luokseen kansliaan. Keskustelu koski suunnitelmaani jatkaa opiskelua oppikoulussa. Hannus toivoi, että opiskelisin opettajaksi. Sokeain koulussa tarvittiin hänen mielestään sokeita opettajia. Ajatus oli yllättävä ja luottamusta osoittava.

Eiran Lionsclubi lahjoitti 1960-luvun alkuvuosina kutomakoneen yhdelle oppilaalle, Leila Lehtoselle. Ehdotus lienee ollut Hannuksen, joka toivoi Leilan voivan harjoitella konekudontatöitä. Käsityönopettaja Niininen ei kuitenkaan uskonut Leilan mahdollisuuksiin taidon saavuttamisessa. Leila pelkäsi usein Hannuksen tulevan jonakin päivänä kierrokselle tarkastamaan kuinka koneneulonta sujuu ja kaikki onkin alkuvaiheessa. Leila ei missään vaiheessa uskaltanut kertoa Hannukselle totuutta. Ei konekudonnasta tule hänelle ammattia, vaikka koulun jälkeen hän sai uuden opettajankin.

Konekudontaopetusta saadessaan Leila asui Hannuksen luona ja myös Leilan äiti kutsuttiin oppiin. Tilanne oli hankala, mutta kurssi saatiin päätökseen ja Leila matkusti Mynämäelle kutomakone mukanaan.

Hieman yleistäen voidaan sanoa, että arvostelimme Hannusta ja muutakin koulun johtoa, mutta sittenkin tulimme aika hyvin toimeen. Varsinkin yläluokilla 1960-luvun taitteessa koulun johto, Hannus etunenässä antoi meille tiettyjä vapauksia, koska huomattiin, että meihin saattoi luottaa.

SÄÄNTÖRIKKOMUKSIA

Seuraavassa muutamia muisteluja Annikki Peltosen kirjasta.
Ne antavat hyvän kuvan koulun säännöistä ja rikkomusten seurauksista.

Lauantai-illan ateriaan kuului kullekin kolme neljä makkaraviipaletta voileivän päälle laitettavaksi ja sunnuntai-iltana juustoviipaleet. Näistäkin tehtiin vaihtokauppaa. Saat lauantaina makkarat, jos soitat rukouksissa tänään virren tai hoidat tiskivuoroni tänään päivätiskin aikaan. Pojillakin oli makkaran tai juustonkierrätyksessä vaihtoja, milloin mistäkin syystä. Jos johtajatar huomasi vaikkapa poikkeavan juustojärjestelyn, hän puuttui asiaan. Erään pojan suurta herkkua oli juusto ja hän teki monta vaihtoa saadakseen juustot herkutteluunsa. Kaikki menikin uusiksi, kun johtajatar huomasi pojan juustoviipalevuoren. Poikien pettymykseksi johtajatar jakoi juustot niiden oikeille omistajille.

Eräänä lauantaina pari poikaa kiipeili pihapuissa. Se ei ollut luvallista. Iltaruokailuun mennessä johtajatar kertoi kuuluvasti käsityksensä kahdesta pojasta, jotka likaisine paitoineen olivat siinä kunnossa kuin eivät olisi aikoihin käyneet saunassa.

Tussaritkin olivat poikien mieleen. Pari poikaa onnistuikin niiden rakentamisessa melko hyvin. Harri poltti kuitenkin siinä puuhassa kätensä pahasti. Asiaa ei voinut kertoa jäämättä kiinni luvattomasta puuhasta. Johtajatar sattui kuitenkin huomaamaan Harrin käteen tulleen vamman ja ihmetteli Harrin vahvaa kivun sietoa. ”Nyt en voi muuta sannoo kun sen, että kyllä oot hyvä kärsimään.”

Korttipeli oli kiellettyä. Pojat keksivät kuitenkin kiertotien, nimeltä talvipeli. Siinä kortit ja säännöt olivat samat kuin marjapussissa, mutta risti, ruutu, hertta ja pata saivat uudet nimet vuodenajoista: kevät, kesä, syksy ja talvi. Pojat uskoivat, ettei kukaan keksi heidän salaisuuttaan. Mutta toisin kävi. Kerran poikien pelatessa johtajatar kurkisti päivähuoneeseen. Korteista ei voinut nähdä mitään erikoista, sillä ne oli tehty pistekirjoituspaperille eikä korteissa ollut kuvia. Tiedusteluun pojat vastasivat pelaavansa talvipeliä. Johtajatar sanoi hänkin nostavansa pakasta kortin, nosti toisen ja siinä luki talvi ässä. ”Neljän kuninkaan kortit! Het paikalla pois.” Pojat joutuivat luopumaan korteistaan.

Myöhemmin 1950-luvun lopulla suhtautuminen pelikortteihinkin pehmeni. Pelasimme melko avoimesti aivan tavallisilla pelikorteilla eikä siihen puututtu.

ISKELMÄT PUNAINEN VAATE

Koulun kahvitilaisuuksissa laulettiin yleensä kansanlauluja esimerkiksi kaanonina. Ohjelmaan kuului aina myös kahvilaulu ”Juomista joita nautitaan on kahvi kaikista parhain”. Johtajattaren suosikkilaulu oli Vanha riimu. Se laulettiin lähes aina hänen toivomuksestaan. Johtajatar ei yleensä suvainnut iskelmiä esimerkiksi illanviettojen ohjelmaan, mutta jostain syystä laulelmanomainen iskelmä Vanha riimu miellytti häntä.

Radiosta kuultiin muun muassa uusia elokuvasävelmiä. Muutamat tytöt kävivät siivoojana toimineen Sirkka Paakkasen kanssa katsomassa Kipparikvartetin elokuvaa Kisällit kesällä. Siinä oli iskelmä, jonka johtajatarkin oppi tunnistamaan. Peltosen Jouko soitteli sävelmää pianolla. Kun johtajatar tunnisti sen, hän keskeytti esityksen heti. Kerran hän toimi arvaamattomasti. Kun Jouko soitti kappaletta soittoluokassa pianolla, tuli johtajatar ja löi pianon kannen hänen käsiensä päälle. Se oli odottamaton isku ja Joukon sormet olivat kauan kipeät.

HUUMORIA

Elna Hannuksella oli myös osaavaa huumoria. Eräänä päivänä oli päivällisellä kalasoppaa. Se ei ollut monenkaan oppilaan mieliruokaa. Kaikkien oli kuitenkin syötävä katettu ruokalautasellinen, tahtoi tai ei. Omapäinen Arttu päätti kokeilla keksimäänsä. ”Kun syö kalasoppaa, niin siitä voi mennä näkö”. Muutaman päivän jälkeen oli lihasopan ja johtajattaren vuoro. ”Oletko Arttu kuullut, että kun syö lihasoppaa, niin siitä voi mennä näkö.”

Erään kerran Pentti, jonka suosikkiruokaa lihasoppa oli, hotkaisi lihapalan, joka tarttuikin kurkkuun. Pentin oli noustava pöydästä ja mentävä keittiön oven pielessä olevan viemärin ääreen. Lopulta hän sai lihapalan liikkeelle ja onnellisesti vatsaan. Kun tilanne oli ohi, totesi johtajatar, ”Jos iltapäivälehdet tästä kirjoittaisivat, niin uutisen suurin otsikko olisi ahmatin itsemurha.”

JUHLAT TÄRKEITÄ

Koulun juhlissa saattoi panna merkille sen vilpittömän ilon ja tyytyväisyyden, jolla Hannus seurasi sekä pienten että varttuneiden ohjelmansuorittajien esityksiä. Hän toimi myös ohjelmien järjestäjänä.

Huhtikuussa 1958 oli kaksi oppilasvoimin järjestettyä yleisöjuhlaa, joissa esitettiin muun muassa satunäytelmä Adalmiinan helmi. Näytelmän oli ohjannut ja loisteliaat puvut valmistanut maisteri Elna Hannus. Juhlista kertyneet tulot käytettiin harjoituspianon hankkimiseen koululle.

Oppilailla oli usein aikamoisia paineita selviytyä esiintymistilanteista. Kuri oli hyvin ankara. Jos joku epäonnistui esityksessään jännityksen tai muun syyn vuoksi, niin pahassa tapauksessa hän sai kuulla nuhdesaarnat siitä, että hän oli pilannut koulun maineen ja musiikista kyseen ollen opettaja Niemisen maineen, koska hän ei ole harjoitellut tarpeeksi. Tämän pelon vallassa monta kertaa tehtiin työtä.

Elna Hannus suunnitteli ja järjesti yleensä juhlasalin koristelun joulu- ja kevätjuhlia varten. Rahaa ei ollut juurikaan käytettävissä, joten kädentaidoilla ja hyvällä suunnittelulla oli tärkeä merkitys. Hannuksella oli näissä asioissa sekä silmää että taitoa. Hän osallistui joskus myös oppilaiden vappuillanviettojen valmisteluun hankkimalla esimerkiksi materiaalit vappuviuhkoihin ja vappuhattuihin. Olipa hän mukana niiden valmistamisessakin.

Marraskuun 24. päivänä 1955 vietettiin Elna Hannuksen 60-vuotispäivää. Hänen toivomuksestaan oppilailla oli tuolloin lomapäivä. Annikki Peltonen muistelee, miten juhlaa vietettiin ruokasalissa kahvia ja herkkuja nauttien. Ohjelmaakin oli hieman. ”Erinomainen sanankäyttäjä Erkki Hakala oli valmistanut johtajattarelle puheen, joka sisälsi niin pistäviä piikkejä kuin hyviäkin asioita. Hän aloitti puheensa: ”Arvoisa koulumme johtajatar”. Kun johtajatar kiitti Erkkiä puheesta, ei hänenkään sanoistaan puuttunut piikkejä.”

Kun Annikki Peltonen tuli musiikinopettajaksi 1961, hän päätti jättää Hoosianna-hymnin pois joulujuhlaohjelmasta. Tästä hän sai kuulla sekä ihmettelyä että rankkaa kielteistä palautetta. ”Elna Hannus osoitti mielipahansa tapahtuneesta ja tuntui, kuin päälleni olisi laskeutunut syyllistävä harso, joka jäi pitkäksi aikaa leijumaan ylleni”, muistelee Annikki. ”Oli vain rauhallisesti odotettava myötätuulen henkäystä.”

MUKAVIA MUISTOJA

Hannuksella oli tapana valvontavuorollaan lukea kirjoja. Tämä oli suosittu tapahtuma. Kuulijoina olivat yleensä ylempien luokkien pojat. Kirjoista muistuvat mieleen ainakin Metsäsissit, Orjakaravaani ja eräät muutkin Carl Mayn kirjat sekä joukko intiaanikirjoja ja Jack Londonin Merisusi.

Pauligin kahvipaketeissa oli 1950-luvun puolivälissä auton kuvia. Niitä kerättiin ja vaihdettiin innolla poikien kesken. Hannus hankki Pauligilta pahviarkkeja, joissa oli samoja auton kuvia. Hän leikkasi kuvat irti levystä ja jakoi niitä meille. Näin kuvakokoelmat karttuivat nopeammin kuin pelkästään kahvipaketeista saatuina.

1950-luvun puolivälistä koulun pihalle jäädytettiin aina luistinrata, jonka pojat pitivät myös puhtaana lumisateen jälkeen. Joinakin vuosina lunta oli joululoman jälkeen paksu kerros ja silloin Hannus järjesti Helsingin kaupungin puhtaanapitolaitoksen johtajan kautta lumiauran auraamaan kentän. Eräänä keväänä taas koululle saatiin Hannuksen toimesta erä hyppynaruja. Seurauksena oli valtava hyppyinnostus.

Ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden rahat olivat johtajattaren hallussa, näin ainakin 1950-luvulla. Rahaa tarvitsevat kokoontuivat perjantaina päiväruokailun jälkeen johtajattaren asuntoon ja saivat Hannukselta toivomansa pienen rahasumman. Johtajatar valvoi, että mitään suurempaa summaa ei saanut. Rahan käyttö kirjattiin tarkasti vihkoon.

SAIRAANHOIDOLLISIA HAASTEITA

Asuntolan johtajattarella oli suuri vastuu oppilaiden terveydenhuollosta sekä ilta- ja yöaikojen turvallisuudesta. Tässä tehtävässä sairaanhoitajakoulutuksesta oli suuri apu. Hannus antoi hoito-ohjeita. Vilustumista tai flunssaa torjuttiin kuuman sipulimaidon avulla. Toki koululääkäri kutsuttiin tarvittaessa paikalle Hannuksen arvion perusteella.

Aika ajoin koululla riehui influenssa, hinkuyskä tai tulirokko. Syksyllä 1933 koulussa esiintyi tulirokkoa. Martta Jalonen oli silloin vielä lastentarhassa, mutta lastentarhalaisetkin joutuivat lähtemään joululomalle vähän aikaisemmin. Sen viimeisen yön lapset olivat johtajatar Hannuksen puolella ja saunassa käytiin jossain kylpylaitoksessa.

Hinkuyskää oli koulussa ainakin kevätlukukaudella 1938 ja influenssa riehui talvella 1955 ja aasialainen influenssa syksyllä 1957. Kyseiset epidemiat vaativat asuntolan johtajattarelta ja pieneltä hoitohenkilökunnalta runsaasti työtä.

Sodan aikana sattui, että eräälle pojalle tuli ilmahälyytyksen aikana paha suolistoverenvuoto. Vuoto oli tyrehdytettävä pommeista huolimatta. Johtajatar hoiti tehtävän tyynen rauhallisesti.

Oman erityishaasteensa sairaanhoitajatyöhön antoi se, että monilla oppilailla oli sairauksia ja monivammaisuutta. Kohtaukset olivat tavallisia. Sattuipa jonkin kerran, että oppilas kuoli kohtauksen seurauksena. Hannuksen vastuu oli suuri, olihan asuntolahenkilökuntaa hänen lisäkseen vain kolme.
Hannus viihtyi tehtävässä, vaikka hän toisinaan huomauttikin, että asuntolan väki yleensä joutuu koulupäivästä toiseen olemaan ”helteessä”.

Sokeain Airuessa julkaistussa muistokirjoituksessa maisteri Veikko Lehvä tiivisti Elna Hannuksen elämäntyön seuraavasti: ”Sokeain lasten ja nuorten opettajana ja kasvattajana maisteri Hannus on hoitanut tehtävänsä tunnollisesti ja kiitettävästi. Vaikka hän luonteeltaan olikin siksi vaativainen ja tarkka, että ympäristön ei aina ollut helppo riittävästi arvostaa ja ymmärtää näitä ominaisuuksia, ovat varmaan hänen entiset oppilaansa ja työtoverinsa jäljestä päin olleet valmiita myöntämään, että hänen kasvatukselliset toimenpiteensä koulun asuntolassa tähtäsivät oikeaan ja tarkoittivat kaikessa koulun ja sen oppilaiden parasta.”