Suomen hevosen julisteessa on traktorin ympärille kokoontunut koko näyttelijäkaarti. Kuva on otettu talvella.

Sirkku Peltolan menestysnäytelmä Suomen hevonen Pyynikin kesäteatterissa

Suomen hevonen on hauska, terävä ja koskettava kuvaus Suomen maaseudusta. Tai mitä siitä on jäljellä.

Teksti: Pilvi Meriläinen
Kuvat: Pyynikin kesäteatteri 2022/Suomen hevonen

Näytelmässä ollaan kuvitteellisessa Kimasen kylässä vuonna 2000. Kotalan miehet päättävät myydä salaa tilan viimeisen hevosen Italiaan, gurmeeravintolaan. Rekkalastillinen suomenhevosia leviää pellolle, syntyy ongelma lihasta.
Sirkku Peltolan alkuperäinen Suomen hevonen nähdään nyt ensi kertaa Tampereella sitten vuoden 2005. Tämä klassikoksi muodostunut näytelmä sai jatko-osat Yksiöön en Äitee ota (2008), Lämminveriset (2011) ja Hevosten keinu (2015). Pyynikin kesäteatterin Suomen hevosessa on osin sama työryhmä kuin vuoden 2005 versiossa ja jatko-osissa.
– Jälleen kohtaaminen näiden juurevien näyttelijöiden kanssa hätkähdytti. Osa heistä puki aiemmin samat roolivaatteet päälleen kymmenen vuoden ajan, käsikirjoittaja-ohjaaja Sirkku Peltola sanoo.
– On suurenmoista huomata miten paljon maailma on muuttunut, ja toisaalta miten vähän.

Hevonen nimeltä Kopsahovin Clara Juhani Laitilan otteessa.

Kopsahovin Clara ja Juhani Laitala

Maaseutua ei voi tuoda – ja helevetin vaikee sitä viedäkin on

– Kirjoitin otsikon näytelmäni motoksi vuonna 2001, kun aloitin Suomen hevostani kirjoittamaan. Teksti syntyi lukuisten arkipäivän havaintojen herättämänä. Yksi niistä oli tuolloin MTK:n tienvarsislogan, josta mottoni alkuosa. Maaseutu sisältää paljon ja vaikeasti liikuteltavaa. Se on metsäistä ja viljavaa maisemaa, monelle meistä rauhaa ja nostalgiaa. Se on myös elinkeinoa, yrittäjyyttä, elämää sen kaikissa muodoissaan. Maaseutu sisältää kaikkein tärkeimmän, maan. Maasta kasvaa ruoka. Suomalaiselle maasta kasvaa lähiruoka, se on keskeinen asia, sekä ilmaston että omavaraisuuden suhteen. Maanviljelyksessä, suhteessamme maahan, metsään, veteen ja kanssaeläimiimme on suomalaisen ja koko ihmiskunnan tulevaisuus, Peltola kertoo.
– Kotalan perhe räpiköi EU-säädösten sekamelskassa epätoivoisin ennustein, pienviljelystilojen toiminta kävi kannattamattomaksi kyvykkäämmilläkin yrittäjillä. Perheen pitkä taival liesualaisen yksiön kautta siltojen alle ja Romaniaan kerjuumatkalle oli vuonna 2001 vasta alkamassa. Edelleen matka jatkuu. Kirjoittajana tiedän jotain jo vuodesta 2023, olen kurkistanut reikään, josta näen sinnikkäitä ihmispoloja, jotka yrittävät keksiä elinkeinonsa.

Ohjaaja Sirkku Peltola kädessä mikrofoni ja toisessa kädessä lehtinen.

Ohjaaja Sirkku Peltola, kuva Katri Dahlström

Sirkku Peltola
Suomen hevonen
Esitykset Pyynikin kesäteatterissa 7.7.-13.8.2022

Käsikirjoitus ja ohjaus Sirkku Peltola
Äite Mari Turunen
Aili Tuire Salenius
Lassi Juhani Laitala
Mervi Teija Auvinen
Kai Aimo Räsänen
Jaana Miia Selin
Kirsikaija eli KK Petra Ahola
Suomenhevonen Kopsahovin Clara/Pikku-Hupini

Näytelmä on Pyynikin kesäteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Tampereen Teatterin yhteistuotanto
Kantaesitys KOM-teatterissa 2004

Lähteet: pyynikinkesateatteri.fi/ohjelmisto/
Pyynikin kesäteatterin käsiohjelma 2022: Sirkku Peltola
Suomen hevonen

Punaisen pikkuvalmetin päällä näyttelijä Aimo Räsänen.

Aimo Räsänen, kuva Katri Dahlström

Näyttelijä Tuija Auvinen kettukauluksissaan ja karvalakissaan kesäkuumalla.

Teija Auvinen, kuva Katri Dahlström

Sisällön jakaminen: