NÄIN TEHTIIN HAMSTERIT
Teksti: Pilvi Meriläinen, kuvat: Annamaria Palsi-Ikonen / MRP
”Myönteisiä tapahtumakulkuja ja onnekkaita sattumia osui runsaasti tämän elokuvan tarpeisiin”
Markku Pölösen ohjaama elokuva Hamsterit perustuu Veikko Huovisen rakastettuun samannimiseen romaaniin.
–Hamsterit-elokuva (Suomi 2023) sai alkunsa Rauman Blue Sea-elokuvafestivaaleilla. Tuottaja Marko Röhr tarjosi mahdollisuutta käsikirjoittaa ja ohjata Veikko Huovisen (1927-2009) romaanista elokuva. Eipä hänen tarvinnut minua juurikaan suostutella, Markku Pölönen kertoo.
1990-luvulla Marko Röhr suunnitteli Markku Pölösen kanssa että olisi ihanaa tehdä yhdessä elokuva, mutta se ei silloin toteutunut. Muutama vuosi sitten hän alkoi tämän Hamsterit-elokuvan toisen tuottajan Hanna Kaupin kanssa puhua että pitäisi tehdä upea elokuva, joka poikkeaisi valtavirrasta. Syksyllä 2019 Röhr sai postitse kirjeen jossa oli kirja, ei mitään muuta. Kirja oli Veikko Huovisen Hamsterit-romaanin ensipainos (WSOY 1957).
-Kirjeeseen oli kirjoitettu ”Johtaja Marko Röhr.” Kun tein Havukka-ahon ajattelija-elokuvaa (Suomi 2010), olin kirjeenvaihdossa Veikko Huovisen kanssa. Sain häneltä postikortteja johon hän oli kirjoittanut ”Johtaja Marko Röhr” – se oli hänen huumoriaan, huovismaista pilaa, niin myös muutama vuosi sitten, Marko Röhr kertoo.
Röhr alkoi lukea saamaansa kirjaa. Sivulla 28 oli sinisellä merkattu kaksi sanaa. Ne sanat olivat ”toiveikas talvimieli.” Hän ajatteli että nyt, Markku Pölönen!
Hamsterit-romaani julkaistiin syksyllä 1957. Veikko Huovinen oli tavannut tulevan vaimonsa Hilkan, päättänyt hankkia ensimmäisen kirjoituskoneensa, lopettaa romaanien kirjoittamisen ruutupaperille ja heittäytyä vapaaksi kirjoittajaksi. Näin Huovinen on kertonut tuon aikaisista ajatuksistaan: ”Mieleeni oli iskostunut pelko, että olen muuttunut tai ainakin muuttumassa pahaksi ja ilkeäksi ihmiseksi joka pilkkaa kaikkea. Kaikesta tästä kehräytyi pyrkimys kirjoittaa edes kerran vielä jotain lämmintä, herttaista ja lapsellista, sellaista, joka ei ketään loukkaisi. Ja niin syntyi Hamsterit.
Markku Pölösen mukaan Veikko Huovinen myönsi romaanin Hamsterin omaavan piirteitä hänestä itsestään. Huovinenkin tykkäsi laatia muona- ja tarvikelistoja.
Toiveet toteutuu ja aihe on ajankohtainen
-Jo heti alussa meille oli selvää, että juuri Markku Pölösen tulisi ohjata Huovisen romaanista elokuva. Näin toteutui myös meidän tuottajien pitkäaikainen toive siitä, että pääsisimme tekemään elokuvaa hänen kanssaan. Melko pian siitä, kun olimme Markun kanssa sopineet tekevämme elokuvan, kuvasimme jo Tampereen seudulla. Tampereen seudulta löytyivät sopivat ja upeat paikat. Tuntui myös siltä että Huovinen on sijoittanut romaanin Tampereen seudulle, Marko Röhr ja Hanna Kauppi sanovat.
-Tampereen kaupunki ja Film Tampere olivat tälle elokuvalle täydellinen kumppani. Yhteistyö ja kommunikointi toimivat erinomaisesti. Meidät toivotettiin tervetulleeksi, otettiin avosylin vastaan.
Elokuva kertoo luonnonkatastrofeihin hurahtaneesta köyhästä Hamsteri-nimisestä luontokirjailijasta (Peter Franzén), joka elää puuhuvilassaan maaseudulla yhdessä ainoan ystävänsä lemmikkihiiren kanssa. Kylällä häntä pidetään hieman omitiusena – ja erityislaatuinen hän onkin. Kun naapuriin muuttaa veikkausvoiton saanut perhe, Hamsteri saa unelmiensa mahdollisuuden hamstraamiseen ja samalla muuttaa elämänhalunsa menettäneen Rurikin (Jaakko Ohtonen), hänen vaimonsa Tellun (Vilma Kinnunen) sekä heidän lastensa elämän suunnan. Alkaa järjen rajat ylittävä hamstraaminen Hamsterin kuvitteleman ”kaikkien aikojen julmimman talven varalta.”
-Tämän draamakomedian keinoin kovaan talveen varustautumisesta kertovan elokuvan tuotanto alkoi ennen kuin kukaan oli koronasta kuullutkaan, puhumattakaan että olisi pystynyt arvaamaan sitä seurannutta traagista sotaa Ukrainassa, Markku Pölönen kertoo.
-Mikä onkaan ajankohtaisempi aihe juuri nyt kuin varautuminen talveen. Tätä elokuvaa suunnitellessamme emme osanneet kuvitella, että aihe olisi näin ajankohtainen kun se saa ensi-iltansa, Röhr ja Kauppi lisäävät.
”Nuotit” Hamsterit-elokuvan käsikirjoittamiseen
Kun Markku Pölönen kirjoitti käsikirjoitusta Veikko Huovisen romaanista Koirankynnen leikkaaja (Otava 1980), hän tutustui Huoviseen ihmisenä ja huomasi, että hänen ajatusmaailmansa olikin pohjimmiltaan vakava ja herkkä (Toim. huom. Pölönen ohjasi käsikirjoituksesta samannimisen elokuvan joka sai ensi-iltansa 2004. Myös sen pääosassa on Peter Franzén. Se sai useita Jussi-palkintoja).
-Silloin sain Huoviselta ”nuotit” myös tämän Hamsterit-elokuvan käsikirjoittamiseen. Minulle tuli selväksi mitä hän haluaa ja ei halua tehtävän tekstilleen. Muuten hän ei ollut kovin tarkka tekstistään, mutta halusi että romaanin henkilöt noudattavat luonnettaan ja tehtäväänsä elokuvassa. Se on minusta todella hyvä, koska se on runko joka johdattaa tarinaa ansiokkaasti elokuvan läpi, ja tarina säilyy ehjänä alkuperäisteoksesta. Noudatin sitä myös tässä elokuvassa. Huovisen huumori kumpuaa usein tummista sävyistä, on humaania ja empaattista.
Pölönen käsikirjoitti elokuvan Paula Vesalan kanssa, joka toimi dramaturgina hänen edellisessä elokuvassaan Oma maa (Suomi 2018).
-Lisäsimme Hamsterin unia ja Huovisen pienien vihjeiden avulla toimme Hamsterin naapuriin muuttavan perheen enemmän esiin. Huovisen teksti kääntyi sujuvasti dialogiksi. Hyödynsimme vahvuuksiamme ja heikkouksiamme, jotka sijoittuvat lomittain, ja juuri sopivasti tätä elokuvaa hyödyttäen. Toimivalla yhteistyöllämme on ollut suuri merkitys.
Franzénin ainutlaatuista näyttelemistä
Peter Franzèn, tunnettu Huovis-fani ja mestarillisesti roolihahmoikseen muuntautuva luottonäyttelijä näyttelee Hamsteria.
-Markku Pölönen kysyi minulta tulenko elokuvaan. Vastasin kiljuen että tulen, en epäröinyt yhtään, Franzén kertoo.
-Emme olisi tehneet tätä elokuvaa, jos et olisi tullut, Pölönen heittää.Tarina on Franzénille tuttu. Se innoitti häntä ja ajankohtaisuus lisäsi innostusta.
-Pidän Veikko Huovisen kirjoista, niiden sydämellisyydestä ja viisaudesta. Ne todentavat että tarvitsemme luontoa ja toisiamme. Olin hyvilläni myös siitä että saisin tehdä Markun kanssa töitä pitkästä aikaa. Minulla on ammatillinen pitkä historia myös Matila Röhr Productionsin kanssa.
Pölösen mukaan Franzénin roolihahmo on kuin Erik T. Tawaststjerna, suomalainen pianisti ja Sibelius-Akatemian pianomusiikin professori. Se tunteen palo tiedosta jota pitää saada levittää kaikille. Franzénia jännitti alkaa näytellä niin ilmaisuvoimaista hahmoa kuin Hamsteri on. Hän ajatteli kuinka siinä käy.
-Peterillä oikeastaan on ’rooleja roolissa’, neljä hahmoa Hamsterin hahmon lisäksi, muun muassa lahkosaarnaaja joka pauhaa ja psykiatrian asiantuntija. Pidän hänen näyttelemisestään, se on ainutlaatuista, koska hän saa samaan hahmoon komiikkaa ja surua, lohduttomuutta. Ne toimivat todella hyvin, jopa samanaikaisesti, Pölönen kehuu.-Tampereen seudulla oli hyvä kuvata, ja työryhmässä oli aivan erityinen henki kuten Markku Pölösen elokuvissa aina. Lisäksi tuntui että työskentelimme myös Veikko Huoviselle. Tästä elokuvasta jäi hieno fiilis, Franzén sanoo.
”Huovisen hengessä”
-Käsikirjoituksesta lähtien, elokuvatuotannon kaikissa vaiheissa, teimme töitä ”Huovisen hengessä.” Sen mahdollista hukkaamista pidimme uhkana elokuvan onnistumiselle, Markku Pölönen, Marko Röhr, Hanna Kauppi ja Peter Franzén sanovat.
Pääkuvausjakso oli syksyllä 2021.
-Kuvauksissa vallitsi loistava henki, jopa poikkeuksellisen positiivinen ja sydämellinen ilmapiiri. Kuvaaminen koronapandemian aikaan aiheutti omat haasteensa, mutta kaikki sujui hyvin, jopa niin onnekkaasti, että arvelimme Veikolla olevan tuonpuoleisesta käsin aivan konkreettisesti näppinsä pelissä. Vitsailimme usein että hän varmaan katselee meitä pilven reunalta ja auttaa kuvauksissa. Myönteisiä tapahtumakulkuja ja onnekkaita sattumia tuntui osuvan todella runsaasti tämän elokuvan tarpeisiin, esimerkiksi lunta satoi juuri silloin kuin pitikin, kuvauksia edeltävänä yönä.
Onnekkaita sattumia oli tapahtunut aiemminkin. Esimerkiksi tämä:
-Kun marraskuussa 2019 aloin kirjoittaa käsikirjoitusta ja menin työhuoneelle ja avasin romaanin ja läppärin, pöydälle tuli hiiri. Ihokarvani nousivat pystyyn. Laitoin kameran kuvaamaan hiirtä. Kamera kuvasi sitä kahdeksan tuntia. Kun katsoin materiaalia nopeutettuna, hiiri hamstrasi. Mikä sattuma!, Pölönen naurahtaa.
Marko Röhr ja Hanna Kauppi luonnehtivat Hamsterit-elokuvaa suurten asioiden ja suurten tunteiden elokuvaksi joka koskettaa, myös veikkohuovismaiseksi sekä Markku Pölösen näköiseksi elokuvaksi, Peter Franzén hyvän mielen elokuvaksi, joka saa tuntemaan lähimmäisenrakkautta ja joka viestii auttamisen tärkeyttä.
Omassa genressä
Markku Pölösen tapa tehdä elokuviaan, epookkia, rakentuu hänen mukaansa sille että hän on tarkka siitä mitä voi tehdä ja sanoa, siitä, mitä ei missään tapauksessa tehty ja siitä ettei käytä sanoja joita ei käytetty. Elokuvan eheys tulee siitä että yksityiskohdat ovat oikein.
Sisällön jakaminen: